Blog

Alfa Romeo Quadrifoglio 100. výročie
Alfa Romeo Quadrifoglio – prečo sú najvýkonnejšie Alfy označené štvorlístkom?

GT, RS, S a podobné označenia u mnohých značiek symbolizujú zvýšený výkon a športové schopnosti daného modelu. Zároveň rôzne červené alebo modré emblémy umocňujú dravosť a ostrosť týchto vozidiel. A potom je tu Alfa Romeo. Ich športové modely sa označujú ako Quadrifoglio Verde, v preklade ako zelený štvorlístok. Prečo je tomu tak?

História štvorlístka je skutočná dráma

Quadrifoglio Verde, často skrátené na QV alebo Q patria medzi najvýkonnejšie verzie modelov Alfa Romeo určené aj na bežnú cestu. Prečo sú ale najostrejšie modely označené mierumilovným štvorlístkom? Neprajníci značky by si možno robili posmešky, že je to preto, lebo by si majitelia modelov Alfa Romeo mali priať šťastie, aby stihli prísť včas do servisu. No pravda je niekde úplne inde.

Vznik nápadu so štvorlístkom

Prenesme sa na chvíľu do minulosti…

Rok 1923, konkrétne 15. apríl. Sicília. Automobilizmus je ešte stále, dá sa povedať, v začiatkoch. No autá už nie sú iba o preprave z miesta na miesto, ale aj o pretekoch. Preteky v týchto rokoch však predstavujú obrovské nebezpečie – takmer akákoľvek zrážka vozidla je pre posádku ťažko zlučiteľná so životom. Spoľahlivosť vozidiel nie je vysoká. Rovnako ani infraštruktúra a ďalšie aspekty súvisiace s automobilovou dopravou…

…Targa Florio.

Najprestížnejšie preteky nielen na Sicílii, ale v celom Taliansku. Už 14. ročník hostia známe mená ako Antonio Ascari, Enzo Ferrari, Giulio Masetti a Ugo Sivocci. Všetci títo jazdci majú na závod pripravené špeciálne upravený model RL.

Posledný menovaný, Ugo Sivocci, technicky veľmi nadaný a skúsený jazdec, hrá v závodoch väčšinou vždy akosi len „druhé husle“ – zakaždým mu chýbalo šťastie na to, aby zdvihol víťaznú trofej práve on a vyslúžil si prezývku „večne druhý“. Rozhodol sa, že táto Targa Florio bude pre neho iná. Chytí šťastie za pačesy a už ho nepustí…

Na prednú časť svojho pretekárskeho vozidla Alfa Romeo RL si pre šťastie namaľoval biely štvorec, do ktorého vmaľoval zelený štvorlístok.


 Treba podotknúť, že Alfa Romeo na pretekoch zaznamenala niekoľko menších víťazstiev v jednotlivých kategóriách, ale nikdy nie celkový triumf.


Závod s finálnou zápletkou

Závod spočiatku prebiehal v presne v znení Sivocciho prezývky – večne druhý. Na prvom mieste bola síce tiež Alfa Romeo, ale nie tá Sivocciho. So slušným náskokom bol pred ním Ascari, a Sivocci bol druhý.

Avšak, 200 metrov pred cieľom, závodná Alfa Ascariho mala technický problém a bolo ju potrebné naštartovať. Jeho náskok bol pomerne veľký – stihli za ním prísť technici, ktorí auto naštartovali a spoločne aj s technikmi preťali cieľovú rovinu. To však nebolo dovolené. Jazdec musel prísť vo vozidle sám.

A tak sa Ascari sám rýchlo vrátil na miesto, kde nastúpili aj technici a tentokrát už prišiel do cieľa sám.

Medzičasom sa stalo ale niečo neočakávané…

Pomaľovaná Alfa Romeo RL so štvorlístkom preťala cieľovú čiaru ako prvá v rámci platných pravidiel a víťazom sa tak stal „večne druhý“ Ugo Sivocci. Bolo to jeho prvé veľké víťazstvo. Rovnako bolo prvé aj pre automobilku Alfa Romeo.

Osud rozhodol, že…

8. septembra 1923, Veľká cena Talianska…

Ugo Sivocci preteká opäť, tentokrát na modeli Alfa Romeo P1. Tento závod však nepovoľuje špecifické grafické úpravy na vozidle. Sivocci si preto napriek všetkým svojim snahám nemohol aplikovať svoj víťazný emblém so štvorlístkom zo závodu Targa Florio…

Ešte počas tréningu dochádza k tragickej udalosti – Sivocci fatálne havaroval a prišiel o život.


 Od tohto momentu sa jeho jazdecké číslo 17 neobjavovalo na žiadnych pretekárskych autách v Taliansku.


Táto udalosť mala dojímavý efekt naprieč jazdcami po celom svete. V roku 1924, napriek rovnakým pravidlám ako v osudný deň, sa štvorlístok objavil na všetkých pretekárskych vozidlách Alfa Romeo. Išlo o pamiatku na Uga Sivocciho.

Tentokrát ale nebol štvorlístok umiestnený na štvorcovom podklade, ale len na trojuholníkovom, keďže z pôvodnej štvorice pretekárov ostali traja.

Čo teda vyjadruje „Quadrifoglio“?

Zelený štvorlístok, Quadrifoglio Verde, je symbolom úspechu, ale i rešpektu voči jazdcom, ktorí riskovali svoje životy. Tento symbol má za úlohu chrániť každého jazdca ostrej Alfy Romeo. Nie je to iba obyčajný emblém a označenie športovej divízie. Je to odkaz a posolstvo jednej z najstarších automobiliek na svete.

100. výročie Quadrifoglio

100. výročie štvorlístka je pre automobilku Alfa Romeo a pre Taliansko veľkým jubileom. Alfa Romeo si uctilo toto výročie špeciálnou edíciou modelov Stelvio a Giulia. Z každého modelu sa vyrobilo iba 100 kusov.

Špeciálna edícia Quadrifoglio s názvom 100° Anniversario má zvýšený výkon z 510 na 520 koní s pohonom na zadné kolesá a samosvorným diferenciálom, zlatý odznak quadrifoglio, zlaté brzdové strmene, prešívanie v interiéri zlatou niťou vrátane oslavných znakov.

2. ročník Tribe Days

Aj táto udalosť sa bude niesť v duchu 100. vyročia štovrlístka. Konať sa bude na okruhu Le Mans, kde si Alfa Romeo pripravila veľkú akciu pre zberateľov, klientov a fanúšikov automobilky.

Prebiehať bude od 30. júna do 2. júla 2023. Pripravené sú pre účastníkov testovacie jazdy na historických okruhoch, slávnostné sprievody, workshopy, účasť na „Le Mans Classic“, prehliadky okruhu Le Mans a rôzny ďalší program. 

Tribe Days Le Mans

Takže už len stačí rezervovať letenky alebo zobrať svoju Alfu prevetrať sa do Talianska ;).

VOZIDLÁ IHNEĎ K ODBERU

Leave a Comment