Blog

ako zabehnúť nové auto? Nová Kia Ceed s mašľou z odovzdávania auta
Ako správne zabehnúť nové auto? Vyhnite sa týmto 7 častým chybám

Na prvé kilometre s novým vysnívaným autom čaká každý netrpezlivo. Málokto si však uvedomuje, aké sú práve tieto prvé kilometre dôležité a že je odporúčané nové auto zabehnúť. Automobilové technológie a použité materiály síce napredujú raketovým tempom vpred, no mnohé súčasti nového auta potrebujú zabehnúť. Prvé chvíle s novým autom si preto vyžadujú špeciálnu pozornosť a miernu zdržanlivosť. Pripravili sme pre vás prehľad častých chýb pri zábehu nového auta so spaľovacím motorom a odporúčania, ktoré je vhodné dodržiavať.

Kia Stonic pohľad na interiér s výhľadom na Liptovský Mikuláš

1.      Jazda vo vysokých otáčkach

Radi vytáčate motor? V tom prípade by táto informácia nemala vytočiť vás. Nový motor a vytáčanie do vysokých otáčok nie sú dobrí kamaráti. Prvých aspoň 1 000 kilometrov by ste so svojím autom mali jazdiť tzv. „dôchodcovským“ režimom. Vo všeobecnosti sa neodporúča vytáčať motor nad 3/4 jeho maximálnych prevádzkových otáčok.

V ideálnom prípade by váš otáčkomer preto nemal presiahnuť hranicu 3 500 otáčok./min pri benzínových aj dieslových motoroch. Samozrejme, nie je to žiadna magická hranica, ktorú nemôžete prekročiť za žiadnych okolností, ani v krízovej situácii. No za pravidelnú jazdu vo vysokých otáčkach sa vám váš nový motor v budúcnosti neodmení.

Jazda pri vysokých otáčkach namáha aktívne časti motora, ktoré ešte nemusia byť napr. poriadne namazané. Dochádza preto k vyššiemu treniu, ktoré má za následok vyššie teploty, ale najmä môže spôsobiť nano trhliny na materiáloch. Tie sa môžu časom zväčšovať, čo môže mať za následok vyššiu spotrebu, hlasnejší a menej kultivovaný chod motora.

2.      Podtáčanie motora

Podobne, ako vytáčanie motora, ho však zaťažuje aj jazda v príliš nízkych otáčkach. S novým autom treba jazdiť pokojne, nie ho však podtáčať. To, že motor podtáčate, spoznáte nielen podľa čísla na otáčkomery, ale aj na správaní sa auta – dunivý zvuk, plyn na podlahe a takmer žiadny pohyb.

Nízke otáčky motora extrémne namáhajú motor aj prevodovku. Spôsobujú karbonizáciu motora (usádzanie uhlíka v priestore spaľovania motora), čo vedie k nepravidelnému chodu motora, problémom s turbom (ak je ním auto vybavené) a poškodeniu katalyzátora.

3.     Stále zapnutý tempomat

Hoci je klasický tempomat obľúbenou súčasťou výbavy moderných vozidiel a prináša so sebou vyšší komfort jazdy, jeho používanie odporúčame nechať až na neskôr. Motor v zábehu sa poteší pravidelnému striedaniu výšky otáčok a záťaže. Pre optimálne fungovanie motora v budúcnosti je navyše naozaj dôležité, aby pri prvých jazdách motor pracoval v rôznych, primeraných otáčkach.

Kia Stonic, zabehnutie motora, pohľad na volant a otáčkomer s tachometrom.

4.     Málo času na zahriatie motora

Aby mohol motor pracovať za optimálnych podmienok, potrebuje dostatočný čas na zahriatie. Počas krátkych jázd sa motor nestíha dostatočne zahriať a nedochádza ani k dostatočnej cirkulácií oleja.

Pri zábehu motora je však dôležité, aby mali kľúčové súčasti motora pri každej jazde možnosť zahriať sa na dostatočnú teplotu a dosiahli potrebnú rozťažnosť. Prvé jazdy s novým autom by preto mali byť dlhšie – približne 30 kilometrov.

Rovnako odporúčame motor po naštartovaní nechať pár sekúnd zahriať a až následne vyraziť na cesty. Posledný kilometer trasy zvoľte oddychové tempo a po odparkovaní opäť nechajte chvíľu motor bežať na voľnobehu.

5.     Dlhé monotónne jazdy

Motoru a prevodovke v zábehu vyhovuje častá zmena režimu jazdy – striedanie rýchlosti a pravidelné radenie. Dlhá monotónna jazda pri rovnakej rýchlosti, ako je napríklad jazda po diaľnici, preto nie je tou najlepšou voľbou na zabehnutie nového auta.

Pre správne zabehnutie auta je vhodné, aby motor pracoval v širšom spektre otáčok, samozrejme, za dodržania predchádzajúcich odporúčaní. Zábeh motora na diaľnici, tak nebude úplne tou najlepšou voľbou. Ideálna je skôr dlhšia jazda po okresných cestách.

6.     Používanie štart-stop

Jeden z najmenej obľúbených prvkov, ktorý je vo väčšine áut po každom naštartovaní aktívny, je štart/stop systém. Tento systém má za cieľ šetriť palivo a znižovať emisie, no na druhej strane, namáha opäť komponenty motora, klimatizáciu a ďalšie súvisiace komponenty vrátane samotného motora, pokiaľ nie je zohriaty.

Preto odporúčame počas zábehu motora tento systém vypínať, aby bol motor v čo možno najplynulejšej prevádzke a nedochádzalo k zbytočnej záťaži a treniu pri každom naštartovaní.

Kia Stonic otáčkomer so zapnuttým systémom štart-stop

7.      Ťahanie prívesu alebo iného automobilu

Posledný bod nášho zoznamu sa vás týka len v prípade, ak máte vozidlo vybavené ťažným zariadením alebo chcete niekoho odtiahnuť. Autá vybavená tzv. „guľou“ zvyčajne slúžia v prípade potreby aj ako úžitkové vozidlá. Toto ich praktické využitie vám odporúčame nechať až na obdobie, kedy bude motor vozidla dobre zabehnutý.

Ťahanie prívesného vozíka, ale aj iného automobilu, predstavuje pre auto zvýšenú záťaž a navyše si vyžaduje aj používanie vyšších otáčok pri zrýchľovaní. A ani jednému sa motor v zábehu nepoteší.

Ako dlho trvá zabehnutie motora a auta ako celku?

Zovšeobecniť, kedy je auto zabehnuté, je zložité. Štandardne sa odporúča dodržiavať špeciálny režim s novým autom prvých 1 000 až 2 000 kilometrov. Presnú informáciu o tom, ako správne zabehnúť motor, špecifikuje výrobca automobilu.

Zábeh auta sa však netýka len motora. Zvyknúť si na seba a „usadiť sa“ potrebujú aj ďalšie súčasti auta ako je prevodovka, brzdové doštičky, tlmiče a dokonca aj nové pneumatiky. Brzdový systém potrebuje na dosiahnutie optimálnej funkcie približne 500 kilometrov a nové pneumatiky dobre sedia na ceste po najazdení približne prvých 200 kilometrov.

Okrem toho, že vám pri prevzatí nového vozidla srdečne zaprajeme veľa šťastných kilometrov, náš predajca vám zhrnie aj základné odporúčania, na čo dávať počas prvých kilometrov pozor s ohľadom na špecifiká zakúpeného vozidla.

Na záver máme pre vás dobrú správu týkajúcu sa spotreby – počas prvých tisícov kilometrov je spotreba auta zvyčajne vyššia. Po najazdení prvých tisícok (približne 5 000 až 10 000 km) sa môžete tešiť aj na zníženie spotreby.

Alfa Romeo Tonale úvodná obrazovka digitálneho prístrojového panelu so siluetou prednej časti Tonale

Leave a Comment