Blog

Test Fiat 500 Electric: Úplne nová a stále rovnako šarmantná 500vka

Súčasná generácia modelu Fiat 500 sa vyrába už od roku 2007. Už v tej dobe dosiahla uctihodné výsledky – napríklad 5 hviezdičiek v bezpečnosti v Euro NCAP. Na tak malé auto to bol výnimočný výsledok. Až do súčasnosti sa tejto generácie vyrobilo približne viac než 2,1 milióna kusov. Za 16 rokov od začatia produkcie prešla niekoľkými faceliftami a niekoľkokrát aj úplnými zmenami motorizácii – pod kapotou boli benzínové motory, naftové motory, 4-valce, 2-valec a v súčasnosti už aj aj mild-hybridný 3-valec. Aj kvôli emisným normám aktuálna generácia tento rok končí, a tak je načase si predstaviť úplne novú, tretiu generáciu. Tá je od základu úplne nová.

Elektrická 500vka je obľúbená v Taliansku, kde sa aj vyrába – v závode Mirafiori (schádza z liniek spolu s modelmi značky Maserati) a je najpredávanejším elektromobilom v Taliansku za rok 2022. Fiat 500e je tiež obľúbený napríklad v Španielsku a dokonca aj v Nemecku, kde bol v roku 2022 3. najpredávanejším elektromobilom, čím predbehol aj domáci VW! Boli sme preto nesmierne zvedaví, prečo je tento model na nemeckom trhu natoľko obľúbený.


Napriek tomu, že sa nová 500vka vyrába iba ako elektromobil, platforma je pripravená aj na nasadenie spaľovacích motorov. Počas vývoja totiž ešte nebolo úplne jasné, ako to nakoniec dopadne s elektromobilitou  v Európe.


Vzhľad – exteriér

Taliani vedia, ako sa pohrať s dizajnom a zachovať základnú siluetu auta rovnakú po desaťročia. Pri porovnaní elektrickej 500vky s predchodcom je vidieť drobné zmeny – elektrická 500vka je viac „nafúknutá“ a oblejšia. Taká viac bublinka :).

Prepracované boli predné svetlá, ktoré zasahujú až do kapoty. Zadné svetlá sú pozmenené tiež, ale všetky zmeny sú decentné. Na prednej maske už nie je logo Fiatu, ale 500vky ako takej. Na volante nájdete tiež logo 500. Logo Fiat sa nachádza na dverách batožinového priestoru.

Prvé nasadnutie a prvý dojem – interiér

Na začiatok testu musíme poznamenať, že do Fiatu 500e sme presadli priamo zo súčasnej 500vky resp. Abarth-u. Použité materiály sú identické s tými, ktoré sa používajú/používali v iných modeloch Fiatvzor palubnej dosky alebo výplne dverí sú totožné s dávnejšie vyrábaným Grande Puntom.

Na druhej strane, všetky ovládacie prvky sú kompletne nové. Aj páčky smeroviek. V interiéri sme nenašli nič, čo by pripomínalo predchodcu. Elektrická 500 bola navrhnutá na čistom hárku papiera.

Volant sa vrátil ku klasike, je už 2-ramenný a oproti súčasnej 500vke je o niečo tenší. Cez volant sa pozeráte už na digitálny prístrojový panel, ktorý opäť ctí tradíciu – je v kruhovom tvare. Grafika je moderná, nie je robená v retro štýle ako v prípade Alfa Romeo Tonale. Digitálny prístrojový panel je responzívny, výborne čitateľný s vysokou frekvenciou. Údaje na ňom sú veľké a dobre čitateľné. Keď to zhrnieme, v jednoduchosti je krása.

Palubná doska má elegantne integrované výduchy klimatizácie, samotné ovládanie klimatizácie tlačidlami a aj štruktúrovaný dekor. V strede palubnej dosky sa nachádza 10,25 palcový multimediálny systém UConnect najnovšej generácie.

Napriek tomu, že je výrazne širokouhlý, čo oceňujeme, pretože vôbec nezasahuje do výhľadu vozidla, používanie bezdrôtového Android Auto a Apple CarPlay roztiahne obraz na jeho celú dĺžku. To konkurencia dokáže málokedy. Multimediálny systém má výbornú grafiku aj jas. Používateľsky je veľmi jednoduchý na obsluhu. Na lesklej obrazovke je potrebné počítať s viditeľnými odtlačkami.

Pod ovládačmi klimatizácie sa nachádza veľká novinka – tlačidlové ovládanie prevodovky. Tu sa Fiat rozhodol opäť zjednodušovať – žiadny pákový volič prevodovky, žiadny otočný ovládač. Iba jednoduché tlačidlá. Ideálne riešenie napríklad aj pre autopožičovne.

Najzásadnejšie zlepšenia v interiéri oproti predošlej generácii:

  • volant je už nastaviteľný aj pozdĺžne, nie iba výškovo
  • sedadlo vodiča je už nastaviteľné aj výškovo
  • jazdné režimy
  • elektronická ručná brzda
  • dvere sa otvárajú spínačom (tlačidlom elektricky), podobne ako súčasné modely Maserati
  • sedadlá sú výrazne lepšie tvarované, sú tvrdšie a pôsobia odolnejšie
  • odstránením prevodovky vzniklo vpredu medzi pasažiermi veľa voľného miesta – interiér pôsobí vzdušne
  • lakťová opierka
  • tempomat sa ovláda tlačidlami na volante

Pred 1. jazdou

Prekvapením je už samotné zamknutie a odomknutie auta. Zámky sú absolútne tiché. Jednoducho ich nie je vôbec počuť. Po nastúpení a príprave na jazdu si vodič uvedomí, že aj nová 500vka je 500vkou. Na vysoký posed za volantom si človek musí zvyknúť.

Mestské auto s vysokým posedom má aj výhodu – chrbát posádky tak netrpí, rovnako ako bočnice sedadiel. Za zmienku stojí už aj výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a tiež pozdĺžne nastaviteľný volant. Vonkajšie spätné zrkadlá sú skutočne veľké a obraz v nich pravdovravný. Spätné zrkadlo v interiéri je iné, akoby približovacie, je v ňom vidieť asi z 10 % hlavy vodiča a spolujazdca.


Páčky smerovky a stieračov sú úplne nové a zároveň kratšie ako v predošlom modeli, treba si na ne zvyknúť. Tie pôvodné majú históriu ešte z Punta II. Vtedy sa písal rok 1999. Za toľko roky si človek na ne zvykne 😀


Okrem páčky smerovky je nový aj zvuk smeroviek. Ide skôr o klasické tikanie, oceňujeme prirodzený zvuk.

 

Prvá jazda a jazdné vlastnosti

Elektronike je úplne jedno, či najprv odbrzdíte ručnú brzdu alebo najprv zaradíte jazdný režim. Poradie je na vás. Prvé pohnutie sa podarilo na výbornú, auto nie je príliš citlivé na akcelerátor, dá sa rozbiehať citlivo a plynulo bez šklbnutí. Po rozbitých žilinských cestách začíname spoznávať podvozok elektrickej 500vky. Pôsobí komfortne, no zároveň ponúka spätnú väzbu – nemáte pocit, že auto levituje nad cestou.

Testované vozidlo sme mali obuté na 17 palcových diskoch s rozmerom 205/45 R17, čo je podobný rozmer, ako býva na Abarthe (205/40 R17). Preto sme cítili komfort, ale aj to, čo sa deje pod kolesami a boli sme plní očakávaní, ako sa bude správať elektrická 500vka na Šturci.

Jazda cez Šturec

Fiat 500 electric je snáď najlepšie auto, akým sme cez rozbitý Šturec kedy išli. Batérie uložené v podlahe držia ťažisko auta extrémne nízko, skvelo naladený podvozok a motokárová stavba auta držala auto ako pribité na ceste a aj napriek 17 palcovým diskom sme necítili diskomfort, práve naopak. Zladenie podvozku a veľkosti diskov s pneumatikami nám dovoľovali prechádzať rozbité zákruty s absolútnou sebaistotou.

Najzásadnejším rozdielom medzi novou a starou 500vkou je, že novej 500vke neodskakuje zadná náprava za žiadnych okolností. Vďaka batérii umiestnenej na celej podlahe je tak auto skvelo vyvážené, kdežto pôvodná 500vka bola v zadnej časti ľahká a zvykla na nekvalitnej ceste odskakovať.

Fiat 500 electric sa dostane na limit na šmykľavom asfalte v daždi. Štandardne obuté pneumatiky Continental EcoContact 6 majú pri dynamickej jazde v takýchto podmienkach problém udržať vyše 1 465 kg elektrickú 500vku v smere, aký chce vodič. Na to treba myslieť. Na druhej strane pneumatiky majú veľmi nízky valivý odpor a skutočne dokážu zvýšiť dojazd.

 

Jazda s elektromobilom

Elektrická 500vka má 3 jazdné režimy – Normal, Range a Sherpa. V režime Normal má vodič k dispozícii plný výkon a rekuperuje brzdovým pedálom, inak vozidlo plachtí. V režime Range je výkon mierne obmedzený, akcelerátor sa zmení na e-pedal a aktivuje sa auto hold. V režime Sherpa elektronika maximalizuje dojazd, čiže režim obmedzí vzduchotehniku a celkovo spotrebu energie pre maximalizáciu dojazdu.

Celú trasu sme jazdili takmer výhradne v režime Normal. E-pedal v režime Range a Sherpa pomerne intenzívne rekuperuje, treba si na to zvyknúť. Prechod z rekuperácie do brzdenia brzdami občas sprevádza drobné trhnutie, ktoré nezmení brzdný účinok, Čiže bez ohľadu na prístrojový panel viete, kedy už brzdíte brzdami, no nijak to vodiča neovplyvní pri brzdnom účinku, čo hodnotíme pozitívne.

Maximálne zrýchlenie prebieha presne na limite tak, aby nemusela zasahovať elektronika. Zároveň je zrýchlenie presne také akurát – posádku pri okamžitom stlačení akcelerátora oprie do sedadiel, no netrhne ich nepríjemne do opierok hlavy. Toto je ďalšia vec, ktorú Fiat skvelo vyladil.

Napriek tomu, že nová 500vka je elektrická, máte stále pocit, že sedíte v aute. Prirodzene vnímate aerodynamický hluk aj hluk od kolies. Nestáva sa tak, že by posádke prišlo nevoľno. Fiat 500 electric je tiché vozidlo, ale nie nepríjemne tiché. Samotný podvozok je tichý, prejazd cez väčšie jamy sa kvôli 17 palcovým diskom ozve do interiéru.

 

Asistenčné systémy

Riadenie volantu je o niekoľko úrovní lepšie, ako tomu bolo u predchodcu. Elektrická 500vka sa nechá krásne viesť za volantom. Prevod riadenia je relatívne ostrý, ale hlavne responzívny. Akýkoľvek pohyb volantom sa ihneď prejaví v smerovaní vozidla.

Zároveň, keďže ide o mestské auto, napriek 17 palcovým diskom sme nedostávali do volantu zbytočne veľa spätnej väzby, iba nevyhnutnú interakciu. Posilňovač je nastavený príjemne – na ovládanie jedným prstom to nie je, ale zároveň sa za volantom nenarobíte. Posilňovač pôsobí prirodzene, nie umelo.

Udržiavanie v jazdných pruhoch je je prirodzené a vodiča nevyrušuje. Predvolene nesprevádzajú korekcie žiadne akustické upozornenia. Volant začne jemne vibrovať a auto sa samé vráti do pruhu. Vibrácia prebieha tak prirodzene, že nám na rozbitých slovenských cestách vlastne trvalo rozoznať, čo sú umelo vytvorené vibrácie z asistenta a čo vibrácie z rozbitých slovenských ciest.

Korekcia asistenta je príjemná, nezasahuje nárazovo a intenzívne. Pokiaľ vodič vyslovene drží smer mimo pruhu po viac ako 2-3 sekundy, asistent to zoberie do úvahy a prestane s korekciou – prestane s vami bojovať a akceptuje váš smer a to, že sa snažíte napríklad vyhnúť na ceste sérii výtlkov alebo iným prekážkam.

 

Výkon a život s elektromobilom

Testovaná verzia 500 disponovala väčšou, 42 kWh batériou. Maximálny výkon nabíjania je uctihodných 85 kW. Celkový výkon jednotky je 118 koní a krútiaci moment 220 Nm a hmotnosť vozidla 1 465 kg. Dojazd na palubnom počítači pri plnom nabití pri teplote 15 stupňov Celzia bola okolo 235 kilometrov.

Nami dosiahnutá spotreba bola 13,1 kWh/100 km. Jazdili sme iba v meste a na okreskách.

Aby sme elektrickú 500vku poriadne vyskúšali, zobrali sme ju do obce Brdárka pri Rožňave. Za celý deň sme absolvovali trasu Žilina – Banská Bystrica – Brezno – Tisovec – Revúca – Brdárka a naspäť. Prešli sme niečo cez 400 kilometrov prevažne po okreskách. Zdolali sme 2 horské priechody – Šturec a Zbojská.

Fiat 500e s výkonom 118 koní skvelo vypĺňa medzeru medzi klasickou 3-valcovou 500vkou s výkonom 70 koní a Abarthom 595 s výkonom 165 koní. 118 elektrických koní svedčí 500vke akurát, robí z nej svižné mestské auto.

42 kWh variant sa javí byť ako skvelá voľba. Cestou do obce Brdárka (kde sme fotografovali) sme nabíjali v Banskej Bystrici a v Brezne, pri ceste tam aj naspäť. Trasu Brezno – Brdárka a naspäť sme zvládli bez nabíjania. Nabíjanie na rýchlonabíjačke je pomerne rýchle – v závislosti od vybitia stačí nabíjať približne 15 minút, čo nabije dojazd približne 150 kilometrov.

V tomto prípade sme nabíjali z 20 % na približne nejakých 65 %. Rýchlosť nabíjania nad 80 % výrazne klesá a počas dlhšej trasy sa nad hodnotu 80 % neoplatí nabíjať, lepšie je častejšie zastaviť a trochu dobiť.

Počas tejto konkrétnej trasy nás nabíjanie nijak neobmedzovalo, nabíjanie vychádzalo presne podľa našej potreby dať si prestávku. Čo sa týka samotného nabíjania elektrickej 500vky, na staniciach GreenWay sa nám podarilo nabiť vždy.

Nepodarilo sa nám nabiť na nabíjačke ZSE v Banskej Bystrici pri čerpacej stanici OMV a taktiež ani na rýchlonabíjačke eJoin v Banskej Bystrici na čerpacej stanici Benzinol. Na novšej nabíjacej stanici hypercharger od ZSE pri Metre v Žiline sa nám podarilo 500vku nabiť bez problémov.

Komunikovali sme nemožnosť nabíjať so ZSE a zmienená nabíjacia stanica ZSE v Banskej Bystrici má v najbližšej dobe prejsť rekonštrukciou. Aktuálne to vyzerá tak, že niektoré staršie rýchlonabíjacie stanice (DC) s elektrickou 500vkou nekomunikujú. Pri AC nabíjaní sme nemali problém na žiadnej stanici.


Viac informácií o nabíjaní elekromobilov nájdete aj v našom článku: Návod na nabíjanie elektromobilu: Ako, kde a za koľko nabíjať? Testovali sme s Kia EV6


Po jazdnej stránke je elektrické auto na dlhšej trase veľmi návykové svojím komfortom. Vodič z neho vystupuje menej unavený a „ohučaný“.

 

la Prima by Bocelli

Výbava la Prima by Bocelli je aktuálne najvyššia výbava v ponuke. Okrem napríklad Full LED predných svetiel, cúvacej kamery, dezinfekcii stredovej priehradky UV C svetlom bolo auto vybavené aj audiosystémom JBL. Pri porovnaní s predošlou generáciou 500vky a príplatkovým audiosystémom Beats, je zvuk na veľmi podobnej úrovni.


Na volante a v prednej maske už nenájdeme logo Fiatu ale samotnej 500vky.


Napriek názvu by Bocelli, čo evokuje skôr vážnu hudbu, si na audiosystéme rovnako dobre vychutnáte aj elektronickú hudbu, ktorá tomuto audiosystému vyhovuje viac. LED svetlá sú výkonnejšie ako predchádzajúce xenónové. Výška aj vzdialenosť dosvietenia boli v poriadku, cestou po tme z Banskej Bystrice do Žiliny nám neblikol žiadny vodič protiidúceho auta.

Z výbavy musíme špeciálne vypichnúť funkciu čítania značiek maximálnej rýchlosti. Tá funguje spoľahlivo, ale slovenská legislatíva križovatkou anuluje zmenu rýchlosti v obci aj mimo nej. Na to ale systém nie je pripravený, keďže takéto pravidlo je zaužívané iba na Slovensku a čiastočne v Českej republike, nikde inde vo svete.

Čiže pokiaľ príkazová značka maximálnej povolenej rýchlosti nie je ukončená ďalšou príkazovou značkou alebo značkou koniec viacerých zákazov, maximálna dovolená rýchlosť na prístrojovom paneli nebýva správne zobrazovaná.

 

Záver

Elektrická 500vka si získa vaše srdce vzhľadom, jednoduchosťou a funkčnosťou. Má unikátne jazdné vlastnosti a vo farbe zlatá Rose pútala pozornosť asi najviac zo všetkých vozidiel z našej ponuky. Otáčali sa za ňou zrelé dámy aj páni, adolescenti pred Ministry, ale aj fanúšikovia veteránov.

Talianom sa po druhýkrát podarilo reinkarnovať Fiat 500 a zachovať všetky charakterové črty. Ide o plne funkčný produkt a po jej vyskúšaní sa vôbec nedivíme skvelým predajom v Nemecku, Taliansku a v Španielsku. Pevne veríme, že podobnej popularite sa bude 500vka tešiť aj u nás. Pretože naše srdce si už plne získala. 

Elektrická 500vka je dobre jazdiace auto, kde vodič nie je úplne izolovaný od vonkajšieho prostredia. Vodič vníma mierne náklony karosérie a má spätnú väzbu na podvozku a aj na volante. Zároveň to je elektromobil, kde posádka vníma rýchlosť presne tak, ako to je v skutočnosti.

Pri jazde nedochádza ku skresleniu, že idete rýchlo alebo pomaly. Práve vďaka týmto vlastnostiam je 500vka skutočne po jazdnej stránke zábavné a vodičské auto.

Radi vás privítame v našom showroome v Žiline a vychutnáme si s vami predvádzaciu jazdu na Fiat 500 electric. Všetky tie úžasné pocity nejdú len tak ľahko sprostredkovať. Rande so šarmantnou Taliankou treba jednoducho zažiť. Čakáme vás na adrese Pri Celulózke 3631.

Leave a Comment