Blog

Kia Sportage vs. Jeep Compass: Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté

Trieda SUV/crossoverov stále rastie. Medziročne (2020 vs. 2021) sa predaj vozidiel kategórie SUV v globálnom meradle zvýšil o 10 %. Najviac predaje vzrástli v Severnej Amerike, v Európe a v Indii. Celkovo tak až 45 % predaných vozidiel na svete patrilo do segmentu SUV.

Na náš porovnávací test sme si vybrali zástupcov kompaktnej triedy SUV, ktorá je veľmi obľúbená. Prevažne po týchto vozidlách siahajú rodiny, ale poslúžia dobre aj ako firemné vozidlá. Z našej ponuky sme vybrali na test Kiu Sportage a na Slovensku o niečo menej známy – Jeep Compass. Obe autá sú napriek rovnakej triede úplne rozdielne. To je pre vás, ako koncového zákazníka, dobrá správa – máte možnosť výberu podľa toho, čo vám viac vyhovuje.

Aktuálnu ponuku skladových vozidiel v Auto Becchi nájdete TU.

Na úvod si predstavme obe testované vozidlá. Najväčšie rozdiely sa týkajú motorov a prevodoviek. Testovaná Kia Sportage má vyšší výkon +30 koní, mildhybridný systém a aj prevodovku s viac stupňami (7 vs. 6 v Jeepe). Napriek papierovej prevahe Kie Sportage sú však dynamické hodnoty veľmi podobné.

Jeep Compass s pohonom všetkých kolies len ako plug-in hybrid

Po hlbšom skúmaní sa začínajú prejavovať paradoxy. Prvým paradoxom je, že vozidlá nevieme úplne priamo porovnať po stránke motorov a pohonu. Jeep Compass je dostupný s pohonom všetkých kolies len ako plug-in hybrid napriek svojej bohatej terénnej histórii. Naopak, Kia Sportage ponúka benzínové a dokonca aj naftové verzie s klasickým pohonom všetkých kolies, avšak, nie je to zadarmo.

Keby sme porovnávali rovnako vybavené vozidlá s pohonom iba predných kolies s výkonom 150 koní a s automatickou prevodovkou, cena by bola približne rovnaká, okolo 30 000 €. Pohon všetkých kolies v prípade Kia Sportage aj s automatom znamená +4 000 €, čo nie je málo. Zároveň, ak by sme porovnali 180-koňovú verziu Kia Sportage s pohonom všetkých kolies a jej 150-koňový variant, sú tu iba minimálne rozdiely v dynamike.

Druhým paradoxom je, že Jeep Compass sa v čase medzi testom a uverejnením článku prestal vyrábať vo výkonnejšej 150-koňovej konfigurácii. Jeep do portfólia pridal nový hybridný 1.5 litrový motor, ktorý má ale výkon iba 130 koní. Týmto Jeep motivuje, aby záujemcovia, ktorí by chceli vyšší výkon, siahli po plug-in hybridnej sústave, ktorá mimochodom, v základe štartuje na cene ako je náš testovaný Sportage.

Čiže v ponuke Jeep Compass (ak nepočítame plug-in hybridnú verziu 4xe) sú 2 benzínové motory s výkonom 130 koní a 1 naftový motor s výkonom 120 koní. Ale aj toto platí iba pre niektoré trhy, vrátane slovenského. Napríklad vo Francúzsku sú dostupné už iba hybridné motorizácie.

Výbava

Obe vozidlá máme k dispozícii vo vysokých špecifikáciách, konkrétne Platinum pre Kia Sportage a Limited pre Jeep Compass. Obe vozidlá disponujú veľkým infotainmentom a digitálnym prístrojovým panelom. Infotainmenty majú možnosť bezdrôtového pripojenia Android Auto aj Apple CarPlay. Infotainment v Jeepe má však ešte drobné muchy, napríklad pri zaradení spiatočky v noci, sa jas displeja prednastavene rozžiari na maximum, čo nie je úplne príjemné.

Čo sa týka digitálnych prístrojových panelov, oba sú responzívne, nesekajú a majú dobrú odozvu. Ten v Sportage je ale o niečo interaktívnejší a ponúka viacero módov zobrazení a grafika sa dokonca mení aj podľa počasia vonku.

Kia Sportage, ktorú sme vybrali pre náš test, bola vybavená príplatkovým balíkom „Park Pack“ pre výbavu Platinum v hodnote 890 €, ktorý obsahuje 360-stupňovú kameru, inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním, zobrazovanie mŕtveho uhla na palubnom počítači, systém na upozornenie pre bezpečné opustenie vozidla a asistent na predchádzanie zrážkam pri cúvaní.

V oboch vozidlách nájdete 18 palcové disky kolies, LED predné svetlá, vyhrievané čelné sklo, volant s asistentmi udržiavania v jazdných pruhoch a ďalšiu bohatú výbavu.

Cenník Kia Sportage
Cenník Jeep Compass

Kia Sportage Jeep Compass
Motor: 1,6 T-GDi mHEV 1,3 GME
Výkon: 180 koní 150 koní
Prevodovka: 7-stupňová automatická dvojspojková 6-stupňová automatická dvojspojková
Pohon: 4WD 2WD (predný pohon)
Zrýchlenie 0-100 km/h: 9 sekúnd 9,2 sekundy
Maximálna rýchlosť: 201 199
Výbava: Platinum Limited
Pneumatiky: 235/55 R18 225/55 R18
Cena s DPH: 37 680 € 31 670 €

Krátke technické porovnanie

Vzhľad exteriéru

To, že si Sportage a Compass nie sú podobné do veľkej miery napovedá aj dizajn exteriéru. Kým Jeep postupne upravuje vzhľad veľmi decentne a je verný svojmu odkazu z histórie, Kia robí každou novou generáciou absolútnu revolúciu. Pamätáte si ešte vozidlá Kia zo začiatku 21. storočia? Vzhľadom nudné a niekedy aj čudné. Okolo roku 2010 sa začali Kie podobať európskym autám. A teraz? Je vidieť, že Kia je značka z Južnej Kórei, kde sú bláznivé tvary vítané. Či tomu bude tak aj na konzervatívnom Slovensku ukáže až čas.

Na druhej strane je Kia Sportage oživením slovenských ciest. Nie len tvarom, ale aj dostupnými farbami. Svieža žltá, oranžová alebo modrá oživí vzhľad Kia Sportage ešte viac a naruší stereotyp bielej, čiernej alebo striebornej farby na cestách.

Nový Sportage má predné denné LED svetlá bumerangového tvaru a celkovo je predná časť úplné iná, než mal predchodca. Zadná časť je v prípade Sportage tiež inovovaná, ale nie až do takej miery ako tá predná. Pre konzervatívnejšieho zákazníka je tu Jeep, kde je jasne rozoznať, kde sú predné aj zadné svetlá. Zadná časť sa oproti predfaceliftovej verzii prakticky nezmenila, predná časť dostala príjemné retuše.

Interiér a posed za volantom

Čo majú obe autá úplne nové je palubná doska a najmä interiér. Kým Jeep Compass je verný klasickému usporiadaniu, kde sú digitálny prístrojový panel a multimediálny systém striktne oddelené, Kia tieto 2 displeje spojila do spoločného oblúku. Vznikol tak vizuálne akoby jeden veľký displej rozdelený na 2 časti.

A kde nájdem ručnú brzdu?!

Rozdielov v interiéri je oveľa viac. Chcete na Sportage zatiahnuť elektronickú ručnú brzdu? Na stredovej konzole hľadáte márne, musíte siahnuť na palubnú dosku za smerovkou.

Chcete na Sportage zatiahnuť elektronickú ručnú brzdu? Na stredovej konzole hľadáte márne, musíte siahnuť na palubnú dosku za smerovkou.

Hľadáte riadiacu páku prevodovky? Na stredovej konzole hľadáte tentokrát správne, ale namiesto páky tam nájdete otočné koliesko. Režim parkovania P, je ale potrebné stlačiť.

Multimediálny systém v Jeepe je viac „poruke“, ten v Kii je v lepšom pozorovacom uhle vodiča. Ikonky na ňom by ale mohli byť o niečo väčšie.

Hľadáte ovládanie rádia a klimatizácie? Slúži na to jeden a ten istý panel s otočným voličom, rozdiel je len v tom, že meníte režim – či ovládate klimatizáciu alebo rádio. Treba uznať, že je to zaujímavé riešenie, ako zachovať klasické ovládače a neprepínať klimatizáciu len na dotykovom displeji.

Kia Sportage nemá pogumované dno v lakťovej opierke a ani nie je polstrované, čiže predmety v nej sa šmýkajú a pomerne hlasno búchajú.

Jeep si ale s týmto ťažkú hlavu nerobí, používa stále klasické ovládanie, aké sú v automobilovom priemysle zaužívané roky.

Stredová konzola v Kia Sportage

Ambientné osvetlenie – áno alebo nie?

Rozdiely sa nájdu aj na mieste vodiča. V prvom rade ide o ambientné osvetlenie. Jeep ho nemá takmer vôbec. Čiže v tme v interiéri nesvietia žiadne farebné linky. Jediné, čo je v Compasse podsvietené okrem bežných vecí je priehradka vo dverách, veľmi decentnou ledkou, ktorá vodičovi ani periférne nevadí.

Sportage má ambietné podsvietenie na stredovej konzole, na dverách a na palubnej doske pred spolujazdcom. Kia Sportage vďaka tomu vyzerá ešte modernejšie. Zároveň je toto osvetlenie decentné, nie je to diskotéka ako v konkurenčných značkách.

Jeep Compass zas exceluje v kvalite použitej kože – je jemná, mäkká, príjemne voňavá. Koža použitá v Kia Sportage nemaskuje svoju syntetickú povahu.

Pocit za volantom a priestor v interiéri

Jedna z mála vecí, ktorú majú oba vozidlá podobné, je špecifický posed za volantom. Kým v Compasse si potrebujete nájsť svoju polohu, v Sportage je pozícia veľmi špecifická. Palubná doska je uchopená nízko a zároveň je naklonená nadol. Vodič má vďaka tomu skvelý výhľad, umocňuje to pocit, že sedíte v SUV, na druhej strane, je to trochu neobvyklý posed. Preto vždy odporúčame pred výberom nového auta sa doň posadiť a si ho vyskúšať. Nie len po vizuálnej a funkčnej stránke, ale najmä po stránke pohodlia.

Interiéry testovaných vozidiel

Čo sa týka zvyšku interiérov, veľkostne sú si podobné. Batožinový priestor má väčší Kia – je širší, dlhší a menej hlboký. Kým Sportage má v kufri umietnené batérie, Compass tu má stále rezervné dojazdové koleso. Kia Sportage má rezervné koleso v nehybridných verziách. Zaujímavosťou je, že Compass v poslednom rade sedadiel ponúka až 4 výstupy na nabíjanie zariadení – 230 V zásuvku, 12V zásuvku, USB-A a USB-C výstup. Čiže v aute si nabijete prakticky čokoľvek ????

FUN FACT – obe vozidlá majú slabšiu spätnú väzbu zadných dverí, takže sa netreba báť vyvinúť silu a tresnúť dverami :).

FUNFACT2 – Jeep Compass má tlačidlo na elektronické zatvorenie batožinového priestoru umiestnené netypicky na ľavej bočnej strane zvnútra batožinového priestoru. Sportage ho má štandardne umiestnené v hornej časti veka batožinového priestoru.

Odlišné jazdné vlastnosti, rovnaká spotreba

Jazdné vlastnosti sú v prípade týchto 2 vozidiel mierne odlišné. Obe vozidlá sme mali obuté na 18 palcových diskoch a zimných pneumatikách. Podvozok Jeepu pôsobil na rozbitých cestách komfortnejšie. Sportage sa mierne roztriasol na zvlnenom roletovom asfalte, ktorého je v Žiline veľa. Na kvalitných cestách sú oba autá skvelé.

Jeep pôsobí pokojným dojmom. Za volantom vodič vôbec nemá chuť jazdiť dynamicky. Má chuť sa príjemne a komfortne odviezť. Kia je na pocit omnoho živšia. Je to spôsobené aj motorom, ale najmä prevodovkou. 7-stupňová dvojspojková prevodovka v Kia Sportage radí veľmi rýchlo a neskrýva svoju konštrukciu. Dvojspojkové prevodovky sú známe svojou citlivosťou, najmä pri rozbiehaní zo stojatej polohy, kedy zvyknú byť citlivé a auto rýchlo akceleruje až skáče. Vďaka tomu je Sportage pocitovo dynamické auto, pokiaľ nepríde zákruta. V zákrutách je Kia Sportage stále „iba“ SUV a pri vyššej nájazdovej rýchlosti sa začne prejavovať nedočátavosť, dokonca mierne intenzívnejšie, než v Compasse.

Rozdiel v prevodovke sa prejavuje aj pri intenzívnejšom stúpaní hore kopcom. Absencia jedného prevodového stupňa v Jeepe Compass znamená, že po podradení prevodovky sa nafúkne turbo a auto začne zbesilo akcelerovať, aj keď vodič nezmenil polohu plynového pedálu. Následne musí vodič ubrať. Jazda hore kopcom a aj vo všeobecnosti pod záťažou je plynulejšia v Kia Sportage. Pocitovo obe autá vládzu.

Kia Sportage exceluje v elektronických asistentoch. Kým napríklad režim udržiavania v jazdných pruhoch v Kia Sportage udržiava vozidlo v strede pruhu a vodič nemusí nijak zasahovať do volantu, Jeep Compass iba „odráža“ vozidlo v hraniciach pruhu.

Ak by ste si mali za niečo v Kia Sportage priplatiť, tak je to rozhodne balíček Park Pack. Sportage upozorní, keď chcete vystúpiť z auta, že sa blíži auto zozadu, upozorní aj v prípade, že sa na semaforoch auto pred vami pohlo a aktívne zasiahne ak cúvate z parkovacieho miesta a práve prechádza auto. Funguje to naozaj spoľahlivo. Obetujte radšej príplatok za audiosystém HARMAN/KARDON, ktorý aj tak veľký zázrak neurobí a radšej si priplaťte za tieto systémy.

Pri teste na spotrebu sme autá nešetrili. Chceli sme vyskúšať, ako vysoko až môže spotreba vyjsť a čo sa už pravdepodobne nebude dať prekročiť. Autá sme zobrali na jazdu iba po mestskom okruhu vo štvrtok, približne okolo 16:00, kedy bola Žilina upchatá. Oba vozidlá boli v zábehu s obutými 18-palcovými zimnými pneumatikami. Zahrnutý bol studený štart. Vonkajšia teplota bola 2 °C. S autami sme intenzívnejšie akcelerovali a aj sme išli do kopca.
Spotreba Kia Sportage 11 l/100 km a Jeep Compass 10,9 l/100 km.

Pre koho je určený Sportage a pre koho Compass?

Kia Sportage je originálne auto s množstvom zaujímavej výbavy, ktorá nie je len „moderná“, ale aj funkčná. Je to auto, ktoré objavujete a vždy vás príjemne prekvapí nejakým detailom alebo funkcionalitou. Jednoducho moderné originálne auto, ktoré má široké možnosti motorizácií a spraví „wau“ efekt.

Jeep Compass je klasika vzhľadom, jazdnými vlastnosťami aj výbavou. Nedáva taký dôraz na elektroniku a technológie, ale na to, aby ste sa v aute cítili pohodlne a nemuseli riešiť nič okrem šoférovania. Zároveň dbá na kvalitnú kožu a jednoduchosť techniky.

Silné stránky Kia Sportage a Jeep Compass

Kia Sportage Jeep Compass
+ moderné a funkčné asistenčné systémy + komfortný podvozok, ktorý podrží v zákrutách
+ možnosť klasického pohonu 4×4 + kvalitná koža/látka (v nižších výbavách)
+ moderná prevodovka + rezervné koleso
+ 7-ročná záruka + 5-ročná záruka

Pokiaľ stále váhate, ktoré vozidlo by bolo pre vás to pravé, navštívte nás v našich salónoch alebo si rezervujte testovaciu jazdu a zažite tieto vozidlá naživo.

Leave a Comment